Dengan nama Tuhan yg Maha Mengasihani dan Maha Penyayang

Inilah dia; tentang aku yg terpaling biasa dan hina.

02 Mei 2011

May

Assalamualaikum. April dh habis dua hari lalu. Semester exam coming soon lagi 2minggu. Semester break sebulan bakal menyusul. Mei dh menjengah. Byk benda dh berlaku sepanjang 4bulan di 2011. Paling klimaks adalah cerita Ayah sakit. Terkejut usah cakap. Smpai skrg kalau kenang balik rs mcm takpercaya yg boleh duduk di sofa rumah skrg adalah Ayah yg terlantar hampir sebulan lebih. Kalau kenang balik berapa baldi air mata dan berapa kerat kudrat Mama dan adik-adik aku rs takkan habis sehari nk diceritakan. Betapa gagahnya Mama, betapa wajanya hati dia bertahan dan betapa kasihan adik-adik! Ahhh tapi cerita dan takdir Tuhan memang cantik. Setiap yang ditakdirkannya telah tertulis hikmah yg mana mungkin dpt dlm masa yg singkat atau takdpt terlihat langsung oleh mata kasar.

Praktikum sebulan dh habis. Merasa jugak sebulan aku berulit dgn budak-budak dan apa itu sekolah. Segala budi bahasa aku cuba semaikn supaya semua org selesa dgn kehadiran aku. Tapi ahhh biasa, manusia. Ekspetasi dan persepsi lain orang, kan lain-lain. bukan semua hati dpt kita puaskan. Aku dh rasa mcm mn penatnya seorang guru hendak mengajar dan mendidik. Didik paling sukar. Bukan mudah nk terap dan bina seorang murid yg kamu ekspetasikn utk jadi hebat sebab latar belakang dia jauh ke depan atau ke belakang. Dulu aku endah tak endah sj dengan karier mungkin seumur hidup sebab takmerasa lagi peritnya tapi haih dh merasa, terasa la jugak peritnya skrg.

April dh nak habis. Mei dh nk menjengah. Aku harap Mei akan be good to me. Aku harap Mei membawa cerita cerita yang lebih indah. Aku harap Mei akan tenang-tenang mcm air di kali. Tak mcm Januari smpai April. Byk cerita sedih, byk cerita sayu dan banyak cerita menyayat hati yg aku terima. Ahhh tapi nk buat mcm mn, jadi manusia dan hidup di dunia fantasi memang mcm ni naturenya. Kamu bukan hidup dlm dunia barbie serba sebi happy. Kan? cuma doa dan iman sj yang boleh kekalkan dua kaki stabil di atas tanah.

Aku baru balik dr rumah. Cuti selama 3hari full tanpa assignments memang agak heaven. Apalagi jarang jarang sekali dpt cuti, aku dan adik adik pun keluar jalan jalan ambik angin yg berangin la jugak. Nk naik yg kayuh kayuh apatah hai namanya ramai sgt manusia. Last last ambik buggy ride, satu round rm15 okaylah. Yg tak okay sampah sarap bersepah sepah sekeliling tasik aduhai. Rosak pemandangan. Malu betul jadi Malaysian. Berbudi bahasa apa ke nyalah buang smph merata rata. Malu tau malu. Nasib tourist taktahu Tasik Jitra dekat mana. Malu cheq sebagai org Jitra. Kalau aku jdi psgn pengantin tak adanyalah nk photoshoot dekat sini. Nk upload gmbr smph pun takberapa nk smpai hati.





Okay bai semua. Jumpa lagi nanti. Goodbye April. Welcome May. May, be good to me, be good to me.




p/s: Rindu nya pada adinda adinda usrah. Pada adinda yg jauh di mata dekat di hati. Seriously.

Tiada ulasan: