Dengan nama Tuhan yg Maha Mengasihani dan Maha Penyayang

Inilah dia; tentang aku yg terpaling biasa dan hina.

04 Jun 2010

bahagia


kau tanya aku tentang erti bahagia, pertama kali
saat ada kita berdua memandang di kejauhan pada bergaris-garis warna pelangi
aku menarik senyum lebar dan duduk merapat lutut di dagu
rapat dan hampir sehingga hujung dagu aku letakkan di atas kedua dua tangan saling memegang erat
sambil mata kuyu dengan tudung lembut ditiup angin petang bayu
dan aku cuma membisu

kau tanya lagi pada aku untuk kali kedua
tentang erti bahagia
pada saat aku menguis daun-daun yg luruh
lewat petang musim luruh
berterbang indah ditiup angin bayu
menghampar dan membawa pergi sejuta rahsia hati
yang tidak tersingkap untuk siapa
yang tidak terungkap apa hatta
dan aku cuma membisu

kau terus bertanya tentang erti bahagia
pada aku sedang menebar pandangan rawak menjauh di tasik jernih terdampar damai
aku mengocak air tenang dgn biji biji kecil batu warna hitam
cuba mengalih pandang dan tumpuan fikir minda
melihat pusaran berpusar menjunam dan menghilang
membenam semua rahsia
dan menenggelam semua pinta
dan aku cuma membisu

kau bertanya lagi tentang erti bahagia
dan kali ini, aku cuba memejam mata
menarik senyum segaris
dan berkata;

"bahagia itu apabila ada kita berdua, bersama"

kau senyum dan cuma membisu.

Tiada ulasan: